Onze website wordt mogelijk niet volledig juist weergegeven in uw browser aangezien deze sterk is verouderd.
U kunt uw browser updaten of een van onderstaande browsers installeren voor de juiste weergave.

FireFox Chrome Internet Explorer 10+

Schaalsprong Almere

Onze eeuwenlange traditie van maakbaar land resulteerde in 1968 in de aanleg van Zuidelijk Flevoland. Op deze kale moddervlaktes sloegen pioniers de eerste palen en werd de basis gelegd voor Almere – de jongste stad van Nederland. In 1976 kreeg de eerste bewoner de sleutel van zijn Almeerse huis. Meer huizen verrezen, de eerste voorzieningen werden beschikbaar; scholen, winkels, zorg. De verbinding tussen het nieuwe en het oude land werd gelegd in de vorm van de A6; eerst tot aan het centrum en later doorgetrokken naar Lelystad. Deze verbindingen en de bijbehorende economische groei maakten meer stedelijke ontwikkeling mogelijk; grote winkelcentra, meer voorzieningen en een spoorverbinding. Langs de spoorlijn werden verschillende stations aangelegd, die allen een impuls vormden voor nieuwe suburbane ontwikkeling: uitleglocaties als Almere Buiten, Filmwijk en de Muziekwijk. Stedelijke ontwikkeling binnen een karakteristieke en unieke groenstructuur; het groene casco van Almere.

De stad Almere blijft groeien en heeft begin jaren ’90 al meer dan 100.000 inwoners. Met deze omvang is er reden om – zoals vooraf gepland – een echt centrum aan de stad te geven: het stadshart.
Maar een stad is nooit af; met een nog steeds toenemende woningvraag zouden Nationale landschappen rond Amsterdam, Utrecht en het Gooi bebouwd moeten worden. Door 60.000 woningen te bouwen in Almere in plaats van in deze gebieden worden de (groene) kwaliteiten van de Noordelijke Randstad behouden.