Onze website wordt mogelijk niet volledig juist weergegeven in uw browser aangezien deze sterk is verouderd.
U kunt uw browser updaten of een van onderstaande browsers installeren voor de juiste weergave.

FireFox Chrome Internet Explorer 10+

BRIK

De opgave voor de meest Fietsvriendelijke wijk had als hoofddoel het ontwikkelen van een wijk waarin de fiets het meest logische vervoermiddel is. Hoe kan een nieuw fietsnetwerk en parkeersysteem bijdragen aan de herontwikkeling van één van de aandachtswijken in Nederland?

Twintig jaar na de oplevering van de wijk Pendrecht zorgt nieuwe bereikbaarheid van de metro ervoor dat veel voorzieningen zich naar het stadscentrum verplaatsen. De jongeren trekken langzaam weg en de leegstaande huizen worden gevuld met immigranten die aangetrokken worden door de groei van de havens. Pendrecht stond onlangs op de tweede plaats van slechtste buurten van Nederland.

Kenmerkend aan een probleemwijk zoals Pendrecht zijn het lage inkomen, de beperkte arbeidsparticipatie en een groot aantal (niet westerse) allochtonen maar ook een beperkte aanwezigheid van openbaar vervoer. Het auto- en fietsbezit in deze wijken is ook veel lager zijn dan in de rest van Nederland. Het aantal zelfstandigen is in deze wijk juist hoger. Het verbeteren van de fietsbereikbaarheid en het fietsgebruik biedt gelijktijdig een bijdrage in de oplossing van de hierboven beschreven problemen. De ondernemingszin binnen Pendrecht wordt daarin opgepakt als onderdeel binnen het fietsnetwerk.

Het alleen neerzetten van een fietsenstalling in een wijk als Pendrecht voegt weinig toe; inkomsten zijn laag net als het fietsbezit. Een Brik biedt naast parkeerruimte ook plek aan een kleine economische functie. De bewaker zou een kleine krantenkiosk bij het station kunnen runnen, een fietsenmaker of een groenteboer met groente uit de tuinstad.

‘s Ochtend opent de stalling, de stalen buitenkant van de Brik wordt opgetild en heeft openingen naar alle zijden. De groene kwaliteit van de singels wordt uitgebreid tot langgerekte arboretums waar ruimte is voor een echte fietsweg. Samen binden ze de wijk en verbinden ze het met de regio. ‘s Avonds sluit de Brik en is het een robuust, vandalismebestendig lichtobject ter oriëntatie in de wijk.

Dit plan is door de fietsersbond in 2010 bekroond met de prijs voor het meest fietsvriendelijke plan van Nederland.