Onze website wordt mogelijk niet volledig juist weergegeven in uw browser aangezien deze sterk is verouderd.
U kunt uw browser updaten of een van onderstaande browsers installeren voor de juiste weergave.

FireFox Chrome Internet Explorer 10+
impressie beeldkwaliteitsplan amstelveenlijn posad

Amstelveenlijn wordt vernieuwd

Veel mensen wonen, werken en studeren in Amstelveen en Amsterdam Zuid. Om zich te verplaatsen maken ze vaak gebruik van de vijf kilometer lange Amstelveenlijn. Deze belangrijke ov-verbinding is erg druk, waardoor de verouderde metro’s en trams vaak overvol zijn. Daarom wordt de Amstelveenlijn vernieuwd. Posad maakte het beeldkwaliteitsplan voor de nieuwe tramlijn.

impressie beeldkwaliteitsplan Amstelveenlijn door Posad

Ombouw naar een snelle tramlijn

Nu is de Amstelveenlijn nog een gecombineerde metro- en tramverbinding, maar de lijn wordt omgebouwd naar een snelle tramverbinding die Amstelveen aansluit op knooppunt Amsterdam-Zuid. Hiervoor wordt een deel van de lijn verdiept aangelegd met ongelijkvloerse kruisingen. Posad focust in het beeldkwaliteitsplan op een herkenbare, samenhangende identiteit van alle haltes.

Vijf types, één familie

In het plan worden vijf typen haltes onderscheiden. Visueel behoren ze tot dezelfde familie dankzij het kleur- en materiaalgebruik, de inrichting van de perrons en de uniforme uitvoering van liften en trapopgangen. Om de kruispunten bij de haltes Kronenburg, Zonnestein en Sportlaan veiliger en overzichtelijker te maken, zijn ze ongelijkvloers. De haltes liggen hierdoor deels verdiept. Posad heeft ze zo ontworpen dat het wachten zo prettig mogelijk is. Hun vormgeving is daarbij leidend voor de uitwerking van de overige haltes en de onderdoorgangen van Onderuit, Amstelveen Centrum en Marne.

impressie beeldkwaliteitsplan Amstelveenlijn door Posad

Overleg met belanghebbenden

Het beeldkwaliteitsplan is tot stand gekomen in overleg met de belanghebbenden, waaronder de gemeenten Amstelveen en Amsterdam en de Stadsregio Amsterdam. Ook zijn de omwonenden van de drie ongelijkvloerse kruispunten betrokken, omdat hun directe omgeving aanzienlijk verandert  – zowel tijdens de werkzaamheden als in de definitieve situatie.

Design & Construct

Bijzonder aan de opdracht is dat het een Design & Construct contractvorm heeft. Dit betekent dat de aannemer verantwoordelijk is voor het ontwerp. Voor omwonenden is echter een bepaalde houvast van belangrijk. Daarom is het beeldkwaliteitsplan bindend meegegaan in de aanbesteding. Posad geeft hierin antwoord op hoe de haltes en het maaiveld eruit komen te zien zonder ze tot in detail te ontwerpen. Ook heeft Posad een rol in de supervisie op de uitvoering.

Meer informatie over het beeldkwaliteitsplan van Posad vind je hier.
Meer informatie over de haltes vind je hier.